Rugosoft - cesta k nižšej hlučnosti


Obrusná asfaltová vrstva, ktorá vďaka receptúre s medzerovitosťou 14 – 18 % znižuje hlučnosť vozovky – to je Rugosoft™. Produkt máme v našom katalógu od roku 2018 a doposiaľ sa nám podarilo zrealizovať dva referenčné úseky; jeden na západe a jeden na východe Slovenska.

„Rugosoft je ideálny pre také obytné zóny, kde vozidlá jazdia rýchlosťou nie nižšou ako 30 km/h. Zníženie hlučnosti je však markantnejšie pri vyšších rýchlostiach. Hodí sa preto napríklad aplikovať pri vstupe do obcí a rezidenčných štvrtí,“ hovorí technologický riaditeľ slovenského COLASu Peter Briatka.

Môžu nastať dve hlavné situácie, v ktorých je Rugosoft ideálny.

  1. Tam, kde sa správca komunikácie, napríklad na základe sťažností obyvateľov, rozhodne znížiť hlučnosť vozovky. Aplikácia Rugosoftu je lacnejšie riešenie než napríklad vybudovanie protihlukovej steny. Hlavne však nevytvára bariéru v okolitom prostredí.
  2. Pri výstavbe novej obytnej štvrte, kde sa od začiatku kladie dôraz na vyšší komfort života - znížením hlučnosti a jednotným a homogénnym vzhľadom vozovky.

Pozitívne „vedľajšie účinky“ – menej peňazí i vody

Vlastnosti Rugosoftu prinášajú minimálne dva ďalšie pozitívne efekty. „Po prvé, zmes je jemnejšia, menšie zrná kameniva – frakcií 0/2, 2/4, 4/8 mm – spôsobujú, že samotná obrusná vrstva môže byť tenšia*, a teda i o niečo lacnejšia ako konvenčné riešenia.“ 

Druhou užitočnou kvalitou je pórovitosť tohto výrobku. Charakter pórov a ich prepojenie spôsobuje, že na ceste zostáva počas dažďa menej vody. Lepšie vsiakne do Rugosoftu a po povrchu spodnej vrstvy je odvedená von. Samozrejme, pre ochranu konštrukcie vozovky je potrebné, aby voda odtiekla mimo konštrukcie. Spojovací postrek pod Rugosoft sa preto dávkuje minimálne ako 1,5-násobok bežných dávok.

Rugosoft má i vysokú odolnosť proti vyjazdeniu „koľají“ a to aj pri vysokom dopravnom zaťažení. Naši prípravári, rozpočtári i „výrobári“ majú v podobe tohto produktu tromf v rukáve, ktorý môže nakloniť misky váh na našu stranu aj vo veľmi vyrovnaných súťažiach.

Príklady cestného merania hluku

Meranie hluku v teréne

Rugosoft 0/8 mm

AC 11 O

Na ceste pri 80 km/h

71,0 dB

79,0 dB

EN ISO 11819-1, pri 20 °C, 50 km/h

65,0 dB

71,0 dB

Meranie hluku na vozidle pri 80 km/h

91,2 dB

94,6 dB

Metóda CPX, 50 km/h

84,7 dB

86,7 dB

*Pri konštrukcii veľmi tenkej asfaltovej vrstvy je priemerná hrúbka uloženia 2 až 3 cm, pričom na celej ploche je minimálna hrúbka vrstvy ≥ 1,5 cm. Pri konštrukcii tenkej vrstvy je priemerná hrúbka 3 až 4 cm, pričom na celej ploche je minimálna hrúbka vrstvy ≥ 2,5 cm.

Prázdny