Obrusná asfaltová vrstva, ktorá vďaka receptúre s medzerovitosťou 14 – 18 % znižuje hlučnosť vozovky – to je Rugosoft™. Produkt máme v našom katalógu od roku 2018 a doposiaľ sa nám podarilo zrealizovať dva referenčné úseky; jeden na západe a jeden na východe Slovenska.
„Rugosoft je ideálny pre také obytné zóny, kde vozidlá jazdia rýchlosťou nie nižšou ako 30 km/h. Zníženie hlučnosti je však markantnejšie pri vyšších rýchlostiach. Hodí sa preto napríklad aplikovať pri vstupe do obcí a rezidenčných štvrtí,“ hovorí technologický riaditeľ slovenského COLASu Peter Briatka.

Môžu nastať dve hlavné situácie, v ktorých je Rugosoft ideálny.
- Tam, kde sa správca komunikácie, napríklad na základe sťažností obyvateľov, rozhodne znížiť hlučnosť vozovky. Aplikácia Rugosoftu je lacnejšie riešenie než napríklad vybudovanie protihlukovej steny. Hlavne však nevytvára bariéru v okolitom prostredí.
- Pri výstavbe novej obytnej štvrte, kde sa od začiatku kladie dôraz na vyšší komfort života - znížením hlučnosti a jednotným a homogénnym vzhľadom vozovky.

Pozitívne „vedľajšie účinky“ – menej peňazí i vody
Vlastnosti Rugosoftu prinášajú minimálne dva ďalšie pozitívne efekty. „Po prvé, zmes je jemnejšia, menšie zrná kameniva – frakcií 0/2, 2/4, 4/8 mm – spôsobujú, že samotná obrusná vrstva môže byť tenšia*, a teda i o niečo lacnejšia ako konvenčné riešenia.“
Druhou užitočnou kvalitou je pórovitosť tohto výrobku. Charakter pórov a ich prepojenie spôsobuje, že na ceste zostáva počas dažďa menej vody. Lepšie vsiakne do Rugosoftu a po povrchu spodnej vrstvy je odvedená von. Samozrejme, pre ochranu konštrukcie vozovky je potrebné, aby voda odtiekla mimo konštrukcie. Spojovací postrek pod Rugosoft sa preto dávkuje minimálne ako 1,5-násobok bežných dávok.
Rugosoft má i vysokú odolnosť proti vyjazdeniu „koľají“ a to aj pri vysokom dopravnom zaťažení. Naši prípravári, rozpočtári i „výrobári“ majú v podobe tohto produktu tromf v rukáve, ktorý môže nakloniť misky váh na našu stranu aj vo veľmi vyrovnaných súťažiach.
Príklady cestného merania hluku
Meranie hluku v teréne |
Rugosoft 0/8 mm |
AC 11 O |
Na ceste pri 80 km/h |
71,0 dB |
79,0 dB |
EN ISO 11819-1, pri 20 °C, 50 km/h |
65,0 dB |
71,0 dB |
Meranie hluku na vozidle pri 80 km/h |
91,2 dB |
94,6 dB |
Metóda CPX, 50 km/h |
84,7 dB |
86,7 dB |
*Pri konštrukcii veľmi tenkej asfaltovej vrstvy je priemerná hrúbka uloženia 2 až 3 cm, pričom na celej ploche je minimálna hrúbka vrstvy ≥ 1,5 cm. Pri konštrukcii tenkej vrstvy je priemerná hrúbka 3 až 4 cm, pričom na celej ploche je minimálna hrúbka vrstvy ≥ 2,5 cm.