Obytná zóna Lorinčík–Háje: súhra dvoch závodov

Ide o budovanie trojpodlažných bytových domov s troma bytmi na každom podlaží a radových zástavieb s počtom 13 alebo 15 bytov. K tomu, prirodzene, treba prirátať dopravnú a ďalšiu infraštruktúru. Keď sa v novembri 2018 ujal diela závod Špeciálne projekty, ktorý sa zameriava aj na pozemné stavby pre súkromných investorov, bola väčšina bytových domov v rámci prvej fázy
prakticky dokončená – chýbali úpravy vonkajších priestorov. Okrem tohto dokončenia sa v zmysle projektu očakávalo dobudovanie oporných múrov a niektoré ďalšie práce. Kolegom zo závodu Cestné staviteľstvo zverili Špeciálne projekty vybudovanie komunikácií a spevnených plôch v areáli, prvky drobnej architektúry a sadové úpravy.

  Chodníková dlažba oživuje vizáž vnútroareálových komunikácií.

  Oporné múry sú charakteristickým znakom terasovitej obytnej zóny.

Čo je v zemi?
Ako sa dalo vzhľadom na prísny harmonogram očakávať, počas zimy na stavbe nikdy nepanoval úplný pokoj. Napríklad v januári sa pracovalo na gabionových oporných múroch.
Okrem toho bolo po prevzatí diela zistené, že v hotových budovách neboli všade dokončené a presné zamerania. „Nesúlad sa prejavil hlavne v nedostatkoch na dažďovej a splaškovej kanalizácii, ktoré sme museli opraviť,“ hovorí majster za cestný závod Jozef Skonc. „Celkovú cenu prvej fázy v réžii COLASu to navýšilo na 830 tisíc eur,“ dodáva jeho
kolega zo závodu pozemných stavieb Erik Surgent.

  Časť zmiešaného tímu z oboch závodov. Zľava stavbyvedúci Jozef Skonc, stavbyvedúci Juraj Kelíšek, hlavný stavbyvedúci Erik Surgent, majster Branislav Bachleda, robotníci Imrich Zápach, Vincent Juhás, Jozef Kočan, Anton Konečný, strojník Jozef Salamon a robotník Peter Boháč. Na snímke chýba stavbyvedúci závodu Cestné staviteľstvo Viliam Vilček.

Druhá fáza sa začala
Rozhodujúce množstvo prác na prvej fáze prebehlo v marci a apríli. Na prelome apríla a mája ukončili „cestári“ asfaltovanie obslužných komunikácií, parkoviská tvorené plastovými mrežovanými doskami vyplnenými kamenivom a všetky ostatné časti stavby tak, že sa mohlo pristúpiť ku kolaudácii.
Spokojnosť developera a projektantov s našou spoluprácou sa ukázala pri objednávke druhej fázy. „Tá bude spočívať vo dokončení radovej zástavby s 13 bytmi, vybudovaní novejs 15 bytovými jednotkami a čakajú nás aj ďalšie štyri trojposchodové domy, každý po deväť bytov. A samozrejme, opäť prídu k slovu kolegovia
cestári. Celková cena druhej fázy je na úrovni 6,24 milióna eur – je už podpísaná zmluva na sumu,“ hovorí výrobný námestník závodu Špeciálne projekty Tomáš Kuchár.
V súčasnosti sú už v pokročilej fáze tendre na subdodávky. Zodpovedný výber dodávateľov v dnešnej dobe nie je jednoduchý – práce na trhu je stále pomerne dosť, ale kvalitných firiem nie. A tie, ktoré vedia odviesť dobrú prácu, chcú aj zodpovedajúcu finančnú protihodnotu.
Aj v druhej fáze sa domy nachádzajú v teréne s určitým stupňom sklonu, stavba tak bude mať sčasti terasovitý charakter. Jeden z oporných múrov bude mať dĺžku až 150 metrov. Dnes sa už buduje kanalizácia a pripravujú ďalšie inžinierske siete, dokončujú rozostavané domy. Celá realizácia by mohla byť dokončená na jar 2020.

Stíhať aj papiere

V čase prípravy reportáže bol v kalendári začiatok mesiaca. Pre manažérov stavby, stavbyvedúcich a majstrov to znamená nutnosť dobre si organizovať čas a pamätať aj na „papierovú“ stránku práce. Sledujú náklady v systéme Cost Control, porovnávajú ich so štúdiou pripravenou pred realizáciou, známou ako Objective. Zmeny vrátane ľudí aj strojov im pomáha naplánovať osvedčený softvér Navision. U privátnych klientov, najmä tam, kde im fakturujeme mesačne, musia v súpisoch
prác veľmi presne vykázať všetky výkony. V prípade nutnosti podrobného časového harmonogramu pomáha softvér E-prepa.

Other references

Highways and regional roads
 

Bridges
 
 

Squares, Revitalization, Parks
 

Residential projects and shopping centers

Industrial
projects
 

Other
projects
 

We use cookies so that we can provide you with the best user experience possible. More info...