Cesta pod gejzírom

<Zadajte anotáciu>

Divízia Východ obnovuje komunikáciu v Slanských vrchoch
Slovensko je plné čarovných zákutí, kam však často vedú neveľmi kvalitné cesty. Je to tak aj v prípade najsverenejšej spojnice Košíc a severného Zemplína cez Slanské vrchy. Tá je zároveň aj najkratšou - trasa do mesta Vranov nad Topľou meria po nej až o 22 km menej ako po najviac využívanej ceste I. triedy. Napriek tomu vodiči jazdia cez hory len málo. Okrem charakteru komunikácie - cez hustý les a s množstvom zákrut - bol dôvodom hlavne nevyhovujúci technický stav vozovky. Kvôli tomu už celé roky nepremáva ani autobus, ktorý kedysi spájal Košice a Vranov cez obec Herľany.

 

Pre určitú zmenu  sa rozhodol Košický samosprávny kraj. Colas u tohto investora vysúťažil zákazku na rekonštrukciu cesty II. triedy Bohdanovce - Herľany, ktorej prvá etapa, dlhá bezmála šesť kilometrov, sa začína v Herľanoch a končí v Herlianskom sedle, kde vodiči približne v nadmorskej výške 660 metrov nad morom môžu pokračovať do Prešovského kraja.

Podstatou projektu je výmena opotrebovanej asfaltovej vrstvy na najkritickejších miestach vozovky a znovuvybudovanie mostného objektu.
"Zákazku sme si od investora prevzali 5.septembra 2022," približuje stavbyvedúci Jozef Skonc z Divízie Východ. Do konca roka prestavali približne štvrtinu predpokladaných výkonov a na zimu sa odobrali 14. decembra.

Dielo by chceli ukončiťv júli tohto roka. "Investor by bol rád aj za skorší dátum, no treba vziať do úvahy pomerne drsné klimatické podmienky, tiež absenciu zimnej údržby zo strany správcu komunikácie a v neposlednom rade aj netypickú konštrukciu mosta známu ako IS Turbosider, ktorú si na základe projektu objednáme od dodávateľa," komentuje stavbyvedúci.

 

Navyše, samotný projekt pochádza ešte z roku 2016. "Pri obhliadke staveniska sme zistili, že výmena podloží by mala prebehnúť na väčšej plošnej výmere, ako bolo plánované." Okrem toho sa na niektorých miestach budú nové vrstvy asfaltu z dôvodu úspory nákladov klienta klásť na starý. K výmene podložia do hĺbky 50 - 100cm dôjde približne na tretine úseku, teda dohromady na dvoch kilometroch.

Asfaltové zmesi nemusíme dovážať na stavbu z veľkej diaľky. Obaľovačka Vechec je blízko, na druhej strane Slanských vrchov v smere od Vranova. Keď chába kapacita, dopĺňame potreby z OS Trebejov.

Popritom sa Colasáci musia vyrovnať s dnešnou neľahkou situáciou. "V minulom roku stúpli ceny zmesí asi trikrát," naznačuje stavbyvedúci. A ďalšou dôležitou stránkou dnešnej doby je zaobchádzanie s vyfrézovaným asfaltom. "Pokiaľ neobsahuje decht, nemusíme s ním zaobchádzať ako s nebezpečným odpadom. Naše merania potvrdili, že decht vo vyfrézovanom materiáli nie je. Čo sa týka frézy, využívame ju tak, aby sme s recyklátom mohli ďalejnakladať ako so stavebným materiálom," komentuje Jozef Skonc.

 

Stavba pri Herľanoch si vyžaduje rozšírenie krajníc a spevnenie svahov. "V tomto prípade je výhodou, že na to môžeme využiť zeminu priamo z výkopov. Cesta vrátane krajnice sa oproti predošlému stavu miestami rozšíri až o meter." Stavba sa práve pri mostnom objekte dotýka ochranného pásma č.5 so vzácnymi rastlinami, čo treba mať tiež na pamäti, napríklad pri zaobchádzaní so zeminou.

V súčasnosti je ešte stále v platnosti plná uzávera úseku pre všetku dopravu. Na oboch stranách Slanských vrchov, teda vo Vranove aj pri Bidovciach na to upozorňujúdočasné žlté dopravné značky. "Je však pravda, že miestni obyvatelia, turisti či hubári občas dostanú povolenie prejsť po pontónovom moste, ktorý nechal kraj postaviť namiesto opravovaného mosta," konštatuje náš stavbyvedúci.
"Stavba mosta zaberie asi tri mesiace, keďže súčasťou objektu budú aj presypané časti, konštrukcie z nitovaných plechov, gabiónové múry a nasledovať bude zosilnená konštrukcia vozovky. Okrem toho nám tento dodávateľ zrealizuje aj rámový priepust, ktorý sa nachádza asi 800m nad mostom v trase cesty. Ten pomôže odvádzať vodu z lesa napríklad počas prívalových dažďov tak, aby netiekla na cestu," približuje stavbyvedúci ťažisko prác počas tejto jari.

Stavba teda zohľadňuje nielen komfort pre vodičov, ale je budovaná aj s ohľadom na životné prostredie a okolie, v ktorom sa nachádza. Pre Colas a KSK ide o ďalšiu dôležitú spoluprácu, pri ktorej sa ukazuje dôležitosť dobrej komunikácie a predvídavosti zo strany zhotoviteľa. Robíme tak ďalší krok, aby sme boli vyhľadávaným partnerom p odbornej aj ľudskej stránke.

Zásady ochrany osobných údajov

Používame cookies, aby sme návštevníkom poskytli čo najväčšie pohodlie pri používaní tejto stránky. Viac info...